Menneskerettigheter
Vi har forpliktet oss til å respektere menneskerettighetene og arbeider kontinuerlig for å forankre dette i måten vi driver vår virksomhet på.
Statkraft er operatør av vindkraftanleggene til Fosen Vind og vi følger Statkraft sine retningslinjer og prinsipper i måten vi driver virksomhet på. Respekt for menneskerettighetene er en viktig del av våre etiske retningslinjer, Statkrafts Leveregler, og en integrert del av våre styrende prinsipper. Respekt for menneskerettighetene skal være en naturlig del av våre daglige aktiviteter og dette arbeidet inkluderer blant annet aktsomhetsvurderinger, gjennomføring av tiltak der det er behov og dialog med interessegrupper.
Vårt arbeid med å respektere menneskerettighetene omfatter både våre ansatte og våre samarbeidspartnere, og også samfunn og individer som blir berørt av vår virksomhet.
Styringsmekanismer for ivaretakelse av menneskerettigheter
Statkraft er operatør av vindkraftanleggene til Fosen Vind og vi følger Statkraft sine retningslinjer og prinsipper i måten vi søker å forstå og håndtere potensielle negative påvirkninger, gjennom en risikobasert tilnærming som søker å balansere samfunnets behov mot Statkrafts drift ved å integrere slike hensyn i våre forretningsprosesser.
Svarbrev etter henvisning til åpenhetsloven
Her legger vi fortløpende svar på spørsmål om menneskerettigheter som har kommet til Fosen Vind med referanse til åpenhetsloven:
Mottatt: 8. mars 2023
Besvart: 24. mars 2023
Forespørsel om informasjon om selskapets menneskerettighetsvurderinger i relasjon til utbyggingen på Fosen
Det henvises til deres brev oversendt per e-post 8. mars 2023 med spørsmål knyttet til overnevnte. Helt konkret ønsker dere informasjon om:
- hvilke aktsomhetsvurderinger selskapet gjorde ved utbygging for å sikre at utbyggingen ikke krenket menneskerettighetene til de samiske reindriftssamene i Fosen reinbeitedistrikt, og
- Statkraft kan utdype dialogen med reindriftssamene, Sametinget og andre relevante interessenter, utover det som fremgår av årsrapporten 2022, og resultatet av dialogene? Hva var man enige om og hva var man uenige om? Og hvordan ble uenigheter håndtert?
Vi takker for henvendelsen og deres interesse i saken. Vi vil i det følgende besvare spørsmålene så godt vi kan og i tråd med åpenhetslovens forventninger, men ber samtidig om forståelse for at vi i svaret må hensynta at saken fortsatt pågår. Det er derfor ikke alt som er avklart enda og det er en pågående dialog. Vi mener dette er i tråd med åpenhetslovens formål og prosessen med aktsomhetsvurdering som sådan. Når saken får sin endelige løsning, vil det være mulig å gå enda bredere inn i saken.
Kort om Statkrafts tilnærming til menneskerettigheter
For Statkraft er respekt for menneskerettigheter et grunnleggende prinsipp. Vårt arbeid med menneskerettigheter er basert på anerkjente internasjonale rammeverk, inkludert FNs Veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Det betyr at vi jobber med aktsomhetsvurderinger for å forstå vår menneskerettighetsrisiko og -påvirkning i alle deler av virksomheten, og i våre forretningsrelasjoner.
Disse prinsippene er inkludert i våre leveregler (Code of Conduct), godkjent av styret, og vår prinsipperklæring om menneskerettigheter, signert av konsernledelsen. Interne krav-dokumenter setter retning for hvordan vi jobber med dette i praksis. Menneskerettigheter er også ett av tre fokusområder i vår bærekraftstrategi.
Vi erkjenner at arbeid med menneskerettigheter er sammensatt, vanskelig og ofte preget av ulike dilemmaer. Vi er derfor opptatt av langsiktig forbedringsarbeid og å ta lærdommer underveis. For mer informasjon, se våre nettsider.
Kort om Statkrafts virksomhet og reindriftsnæringen på Fosen-halvøya
Statkraft eier 52,1 % av Fosen Vind DA, og har rollen som operatør av anleggene som eies av Fosen Vind. På Fosen-halvøya er dette i dag Storheia, Kvenndalsfjellet og Harbaksfjellet vindparker. Statkrafts andel i Roan vindpark ble solgt i 2021 og vindparken eies i dag av Roan Vind DA. Alle disse anleggene ligger innenfor beiteområdet til Fosen reinbeitedistrikt, Fovsen njaarke sijte. Det konsesjonsgitte arealet til disse vindparkene er på brutto ca. 60 km2. Av dette igjen er opp mot 3 % av arealet direkte berørt av veier og tekniske installasjoner.
Reindriften på Fosen består av to siidaer, Sør-Fosen sijte og Nord-Fosen siida, som igjen hver er fordelt på 3 siida-andeler. Reinbeitedistriktet har et øvre reintall på 2100 dyr og er fordelt på beiteområder for forskjellige sesonger som utgjør til sammen et bruttoareal på 4339 km2. Sesongbeitene for Fosen reinbeitedistrikt er ikke så atskilte som i mange andre reinbeitedistrikter. Beiteområdene utgjør en vesentlig del av arealet på Fosen-halvøya.
Statkrafts og Fosen Vinds aktsomhetsvurderinger i forbindelse med vindkrafts-utbyggingen på Fosen
Konsesjonsprosessen for Storheia og Roan pågikk i perioden 2006-2013. Som en del av konsekvensutredningene ble de samlede virkningene for reindriften på Fosen utredet. I denne perioden ble det også gjennomført en rekke møter og høringer knyttet til de ulike prosjektene med deltakelse fra reindriften. Både fylkesdelplan for vindkraft i Sør-Trøndelag (2008) og NVEs prioriteringsbrev (2009) vektlegger reindriften i sin utvelgelse av områder og prosjekter. De samlede virkningene for reindriften sett opp mot reindriftens folkerettslige vern ble vurdert i to omganger (NVEs konsesjonsvedtak og OEDs klagesak), basert på datidens kunnskap om vindkraftverks påvirkning på reinsdyr og reindriftsnæring. I OEDs klagesak ble det innhentet en juridisk betenkning der forholdet til SP 27 ble spesifikt utredet av professor Geir Ulfstein.
I både NVEs og OEDs konsesjonsvedtak ble det gjort vesentlige tilpasninger i konsesjonene for å redusere den negative påvirkningen på reindriften. Statkraft bidro til myndighetenes behandling og til gjennomføringen av utredningsprogrammet. Dialogen med de berørte siidaene på Fosen har vært og er den viktigste kilden til informasjon om hvordan situasjonen er på bakken. Under konsesjonsprosessen og i anleggsfasen var det konsultasjoner og regelmessig dialog mellom Fosen Vind og siidaene med sikte på å finne konkrete tilpasninger ut fra siidaenes behov.
Denne konsesjons- og konsultasjonsprosessen er også beskrevet på Fosen Vinds hjemmesider. Der fremkommer det at det særlig var anleggsperioden som ble vurdert til å utgjøre den største belastningen på reindriften. Derfor ble det også lagt inn stor innsats fra selskapets side for å komme til en enighet med de berørte gruppene om tiltak og kompensasjon til dem for denne perioden. Dette fikk selskapet til, og både Sør-Fosen sijte og Nord-Fosen siida inngikk avtale med selskapet for anleggsperioden.
I lys av behandlingen av reindriftsspørsmålene i myndighetsprosessen, de tilpasninger som ble gjort underveis og i forkant av byggestart, avtalen med de berørte gruppene for den antatt mest belastende perioden (anleggsfasen), vurderte selskapet det slik at konsekvensene for siidaene ikke var så vesentlig at siidaene ville bli nektet retten til sin kulturutøvelse. Fosen Vind hadde tiltro til at selskapet ville klare å komme til enighet med gruppene om tiltak og kompensasjon også for driftsfasen. Det skjedde dessverre ikke, og kompensasjonen måtte fastsettes ved ekspropriasjons-skjønn for domstolene.
Når det gjelder vår forståelse av Høyesterettsdommen av 11. oktober 2021, og Fosen Vinds aktsomhetsvurderinger og dialog med de berørte gruppene i etterkant av dommen, henviser vi til Fosen Vinds besvarelse på henvendelse under åpenhetsloven, som i sin helhet er gjengitt på selskapets hjemmeside.
Statkrafts videre håndtering av saken
Statkraft har to roller i Fosen Vind; majoritetseier i selskapet og operatør av Fosen Vinds anlegg. I relasjon til rollen som eier, jobber Statkraft aktivt gjennom styret i selskapet med å sikre ansvarlig håndtering av saken i tråd med prinsippene om ansvarlig eierstyring («good governance»). Dette inkluderer blant annet vedtakelse av en strategi for håndtering av saken som ivaretar prinsippet om respekt for menneskerettigheter og kontinuerlig arbeid med aktsomhetsvurderinger. Statkraft har vurdert at det er naturlig at det er Fosen Vind og ikke Statkraft som går direkte inn i dialog med berørte parter, Sametinget eller andre interessenter. Statkraft støtter naturlig nok Fosen Vind i dette arbeidet ved behov.
Når det gjelder i relasjon til rollen som operatør, utføres denne rollen i tråd med de prinsipper som er avtalt i partnerskapet, samtidig som Statkraft-ressurser som bistår i arbeidet er bundet av de prinsipper og prosesser Statkraft har forpliktet seg til, inkludert de som er beskrevet over.
Fosen Vind fortsetter å følge situasjonen tett og vurderer, i dialog med Sør-Fosen sijte, fortløpende tiltak ved behov. Vi har et stående tilbud om midlertidige tiltak og bistand, inkludert beredskap gjennom vinteren, dersom dette skulle vise seg nødvendig i påvente av OEDs endelige behandling av vedtaket. Selskapet har for øvrig nylig inngått avtale om og utbetalt et à konto-beløp til Sør-Fosen sijte. Vi er opptatt av å finne løsninger som ivaretar kulturutøvelsen og reindriftens næringsgrunnlag på Fosen.
Det henvises videre til svarbrevet nevnt over, som beskriver den dialogen som pågår og de vurderinger som fortløpende tas av Fosen Vind.
Fosen Vind har fått en henvendelse fra VG hvor de ber om innsyn i Fosen Vinds aktsomhetsvurderinger med medhold i Åpenhetsloven.
De ber om informasjon om hvordan virksomheten håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser, noe som omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til vindkraftproduksjon og påvirkning på beite for reinsdyr.
Mottatt: 28. februar 2023
Besvart: 20. mars 2023
Forespørsel om informasjon med henvisning til åpenhetsloven
Vi viser til deres e-post av 28. februar 2023, der det bes om innsyn i Fosen Vinds aktsomhetsvurderinger. Vi takker for din interesse. Nedenfor følger vår redegjørelse i medhold av åpenhetsloven § 7, jf. § 6. I tillegg vil du finne mer informasjon på våre hjemmesider.
Kort om Fosen Vinds tilnærming til menneskerettigheter
Respekt for menneskerettigheter er et grunnleggende prinsipp for Fosen Vind. Statkraft er operatør av vindkraftanleggene til Fosen Vind og vi følger Statkrafts retningslinjer og prinsipper i måten vi driver virksomheten på. Vårt arbeid med menneskerettigheter er basert på anerkjente internasjonale rammeverk, inkludert FNs Veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Det betyr at vi jobber med aktsomhetsvurderinger for å forstå vår menneskerettighetsrisiko og -påvirkning i alle deler av virksomheten, og i våre forretningsrelasjoner. Disse prinsippene er inkludert i våre leveregler (Code of Conduct), som gjelder for alle selskaper i Statkraftkonsernet. Interne kravdokumenter setter retning for hvordan vi jobber med dette i praksis. Menneskerettigheter er ett av tre fokusområder i Statkrafts bærekraftstrategi. Vår tilnærming er beskrevet i Statkrafts årsrapport 2022
Vi erkjenner at arbeid med menneskerettigheter er sammensatt, vanskelig og ofte preget av ulike dilemmaer. Vi er derfor opptatt av langsiktig forbedringsarbeid og å ta lærdommer underveis. I relasjon til reindriftsgruppene som er berørt av vindkraftutbyggingen på Fosen, har vi stor forståelse for at det har vært krevende at saken har pågått over så lang tid, med flere runder i rettsapparatet. Vi ønsker å bidra til at denne vanskelige og krevende saken løses så raskt som mulig.
Nedenfor er det nærmere redegjort for hvordan Fosen Vind har jobbet med aktsomhets-vurderinger, med fokus på perioden etter Høyesteretts dom av 11. oktober 2021. Historisk informasjon er tilgjengelig på selskapets hjemmeside.
Aktsomhetsvurderinger knyttet til vindkraftutbygging på Fosen
Kort om vår forståelse av høyesterettsdommen
Høyesterett har gjennom dommen lagt til grunn at konsesjons- og ekspropriasjonsvedtakene for vindkraftverkene på Storheia og Roan (sistnevnte eies av Roan Vind DA, ikke Fosen Vind) er i strid med FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter («SP») artikkel 27. Høyesterett fastslo at vindkraftverkene på Fosen vil ha vesentlige negative konsekvenser på reineiernes mulighet til å utøve sin kultur på lengre sikt med mindre tilfredsstillende avbøtende tiltak settes inn. Dette jobber som kjent myndighetene med å rette, og har satt i gang en prosess for å gjøre de nødvendige endringer i konsesjonen.
Fosen Vinds aktsomhetsvurderinger i relasjon til urfolksrettigheter
Fosen Vind jobber fortløpende med aktsomhetsvurderinger for å forstå konsekvensene vindkraftverket har og vil ha på reindriften på kort og lang sikt. Fosen Vind overvåker derfor regelmessig situasjonen med fokus på om forholdene utvikler seg negativt. Dialogen med de berørte siidaene på Fosen er den viktigste kilden til informasjon om hvordan situasjonen er på bakken. Under konsesjonsprosessen og anleggsprosessen var det konsultasjoner og regelmessig dialog mellom Fosen Vind og siidaene. Det ble også inngått avtale om tiltak og kompensasjon under anleggsperioden. Etter Høyesteretts dom har det fortsatt å være regelmessig dialog mellom Fosen Vind og hovedsakelig Sør-Fosen sitje, ettersom Roan vindpark er solgt til Roan Vind DA.
Fosen Vind vurderer også konkret utviklingen av beiteressurs, reintall og grunnlaget for reineiernes næringsvirksomhet. Dette basert på tilbakemeldinger fra reindriften, samt offentlig tilgjengelige data.
Fosen Vind fortsetter å følge situasjonen tett og vurderer, i dialog med Sør-Fosen sijte, fortløpende tiltak ved behov. Vi har et stående tilbud om midlertidige tiltak og bistand, inkludert beredskap gjennom vinteren, dersom dette skulle vise seg nødvendig i påvente av OEDs endelige behandling av vedtaket. Selskapet har for øvrig nylig inngått avtale om og utbetalt et à konto-beløp til Sør-Fosen sijte. Vi er opptatt av å finne løsninger som ivaretar kulturutøvelsen og reindriftens næringsgrunnlag på Fosen.
Selskapet følger også OEDs saksbehandling tett, og bidrar aktivt til prosessen for å bidra til en god, opplyst og legitim utredningsprosess. Hvilke tiltak som er aktuelle i denne saken må avdekkes fremover gjennom prosessen. Fosen Vind er glade for at dialogen mellom norske myndigheter og de berørte reindriftsgruppene er styrket. Det tror vi er viktig for å kunne finne fram til en god prosess og gode løsninger som sikrer at grunnlaget for kulturutøvelsen og reindriftsnæringen på Fosen ikke trues, samtidig som viktig fornybar kraftproduksjon i området kan videreføres.
Fosen Vinds aktsomhetsvurderinger i relasjon til andre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Statkraft gjennomfører aktsomhetsvurdering også av leverandører som utfører reparasjons- og vedlikeholdsarbeid på vindturbinene. Vår kartlegging av risiko forbundet med leverandørkjeden til Fosen Vind viser risiko for negative konsekvenser på arbeidstakerrettigheter når arbeid utføres i vindparkene, og økt risiko når arbeid utføres av utenlandske selskaper og utenlandske arbeidere. Kartleggingen er en oppfølgning av arbeidet som Statkraft gjennomførte under utbygningen av vindparkene (i 2019/2020) da det ble oppdaget at underleverandører til Statkrafts kontraktspart betalte lønn til sine arbeidstakere under satsen for minstelønn i allmenngjort tariffavtale for byggfagene. Redegjørelse for funn og oppfølgning i 2019/2020 kan leses her
I det videre arbeidet følger Statkraft opp kontraktspartnere og deres underleverandører ved å kreve informasjon om lønns- og arbeidsvilkår før arbeid i vindparken påbegynnes. I tillegg er det planlagt å gjennomføre stedlig kontroll av arbeidstakerrettigheter våren 2023.
En generell beskrivelse av vår tilnærming til aktsomhetsvurderinger i leverandørkjeden, kan finnes i Statkrafts årsrapport 2022, lenket over.
Med vennlig hilsen
for Fosen Vind DA
Tom Kristian Larsen
Daglig leder
Mer informasjon om vår tilnærming for å respektere menneskerettighetene
Menneskerettigheter (statkraft.no)
Mer om håndteringen av reindrift og sør-samiske interesser under Fosenutbyggingen
Om Fosen-utbyggingen og reindrift